Sprawdzenie stanu prawnego nieruchomości będzie możliwe dzięki weryfikacji księgi wieczystej. Co to takiego? Jak uzyskać odpis z księgi wieczystej? Sprawdź poniższe informacje i dowiedz się szczegółów!
Kupno i sprzedaż nieruchomości to transakcje, do których wymagany będzie odpis z księgi wieczystej. Ciekawostką jest także fakt, że banki podczas udzielania kredytów hipotecznych również chcą mieć wgląd w tego typu dokumentacji nieruchomości, która pozwala sprawdzić, czy nie ciążą na niej żadne długi lub inne zobowiązania finansowe wobec osób prywatnych i instytucji państwowych. To bardzo ważne, ponieważ późniejsze dochodzenie roszczeń przez osoby mające prawa do nieruchomości mogą generować wiele problemów. Czym jednak jest księga wieczysta? Jak można ją uzyskać? Kto powinien złożyć wniosek o wyciąg z księgi wieczystej? W poniższym artykule można znaleźć odpowiedzi na wszystkie te pytania.
Na chwilę obecną wszystkie aktualnie zakładane księgi wieczyste są prowadzone w formie ewidencji elektronicznej, dzięki czemu każdy może uzyskać do nich dostęp online. To bardzo wygodne, ponieważ znacznie usprawnia wszystkie procesy związane ze składaniem wniosków o wydanie odpisów tych dokumentów. Księga wieczysta to dokument, który ogólnie opisuje stan prawny konkretnej nieruchomości. Warto wiedzieć, że jest to jeden z najważniejszych dokumentów, jaki dotyczy domu lub mieszkania. Można w nim znaleźć zapiski na temat wszystkich właścicieli, adresy, powierzchnię lokalu oraz jego przeznaczenie. Ciekawostką jest także fakt, że w księdze wieczystej znajdują się także wszystkie zapiski dotyczące hipotek ciążących na nieruchomości. To szczególnie ważne dla osób, które starają się o kredyt hipoteczny na jej zakup. Oznacza to, że tylko uzyskanie odpisu księgi wieczystej jest gwarancją tego, że transakcja zakupowa jest w pełni bezpieczna.
Odpisy ksiąg wieczystych można uzyskać tylko na złożony stosowny wniosek, który wypełnia wnioskodawca chcący uzyskać takowe informacje o nieruchomości. Obecnie całą procedurę można przeprowadzić online, a sam odpis wydawany jest zainteresowanemu w formie elektronicznej. Pozwala to znacznie usprawnić czas rozpatrywania wniosków. Na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości można znaleźć poszczególne zakładki dotyczące przeglądania ksiąg wieczystych, składania wniosków i ich weryfikacji, a także uzyskać dostęp do elektronicznych zawiadomień o pojawiających się wpisach. By złożyć wniosek o odpis księgi wieczystej, wystarczy wybrać właściwy sąd dla danej nieruchomości oraz uzupełnić wszelkie potrzebne dane w wyświetlanym formularzy.
Opłata za wydanie duplikatu księgi wieczystej wynosi 20 złotych – jednorazowo. Zarówno formalności, płatności, jak i wgląd w dokumentację odbywa się całkowicie za pośrednictwem internetu.
Odpis można uzyskać także bezpośrednio z sądu. W tym celu wystarczy udać się do wybranej placówki z dowodem tożsamości oraz uzupełnionym wnioskiem o wydanie kopii dokumentów. Odpis księgi można odebrać na miejscu we wskazanym we wniosku adresie lub można także poprosić o wysłanie wersji papierowej dokumentów na adres korespondencyjny.
Warto wiedzieć, że dostęp do ksiąg wieczystych może uzyskać każda osoba zainteresowana nieruchomością i jej historią. Ważne jest jednak to, aby znać numer księgi wieczystej, do której chcemy uzyskać dostęp. Bez niego sprawa może być nieco utrudniona, jednak nie niemożliwa do rozwiązania.